سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























مختلف

 


دانشمندان سلول‌های بنیادی را به سلول‌های کاربردی ریه تبدیل کرد

 

 

در حالیکه دانشمندان پیشتر توانسته‌ بودند سلول‌های بنیادی انسان را به انواع مختلف سلول‌های عصبی، شبکیه و سلول‌های خونی تبدیل کنند، اما خلق سلول‌های راه تنفسی و ریه در نوع خود چالش‌بر‌انگیز بود.

 

این کشف، مولفه‌هایی را شناسایی می‌کند که به سلول‌های بنیادی انسان امکان تکمیل فرآیند تبدیل به سلول‌های اپی‌تلیال کاربردی ریه را می‌دهد. این سلول‌ها سطح ریه را می‌پوشانند.

 

دست کم هفت نوع گسترده از سلول‌های راه تنفسی و ریه وجود دارند که دانشمندان هم‌اکنون قادر به تولید آن‌ها هستند.

 

محققان حاضر در این مطالعه مدعی‌اند این موفقیت راه را برای ساخت ریه‌های زیست‌مهندسی شده هموار می‌کند و امکان پس‌زدن این ریه‌ها در فرآیند پیوند بسیار ناچیز است، زیرا از سلول‌های خود بیمار ساخته شده‌اند.

 

کاشت سلول‌های بیمار و تبدیل آنها به داربست ریه بی‌نهایت چالش‌برانگیز و روندی بسیار هزینه‌بر است.

 

افزون بر این، تمامی انواع مختلف سلول‌های راه تنفسی یا ریه باید در جای خود و در ریه مهندسی‌شده قرار گیرند.

 

تیم علمی معتقد است آماده‌شدن چنین ریه‌ای برای پیوند پنج تا 10 سال زمان می‌برد و باید با تمامی چالش‌های موجود مقابله کرد.

 

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Biotechnology منتشر شد.


نوشته شده در یکشنبه 92/9/17ساعت 1:18 عصر توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |


مواد غذایی برشخصیت انسان تاثیر می گذارد
بر اساس گفته بسیاری از دانشمندان، مواد غذایی می توانند در دستگاه گوارشی واکنش هایی ایجاد کنند که باعث تغییرات روحی در انسان می شود. برخی از دانشمندان حتی گمان می برند که مواد غذایی بر شخصیت ها نیز تاثیر می گذارند.

این ایده که روده منشا احساسات انسان است، بخشی از پزشکی سنتی است. در سنت های بهداشتی آسیایی، شکم مرکز بدن و منشا استحکام روحی است، اما پژوهشگران مدت زمانی طولانی به این مساله اهمیت نمی دادند و آن را جدی نمی گرفتند.

در مغز انسان هیچ بخشی وجود ندارد که مخصوص دستگاه گوارشی باشد، اما 4 تا 5 برابر اعصابی که در نخاع وجود دارند، از دیوار ه های روده می گذرند. این اعصاب حتی می توانند مزه های مختلف غذا را نیز تشخیص دهند.

اما با وجود این شکم و مغز همواره در ارتباط هستند. مغز سیگنال های مربوطه را از طریق گردش خون یا از طریق هورمون ها دریافت می کند. سپس این سیگنال ها در مغز به بخشی که مربوط به احساسات است، انتقال داده می شوند. 

این رابطه نزدیک بین شکم و احساسات در طی دوران تکامل انسان شکل گرفته است. 

این مساله حتی در زندگی عادی برای همه مشخص است که گرسنگی حال را بد می کند و اگر هم انسان از نظر روحی حالش خوب نباشد، اشتها ندارد. 

غذایی که انسان مصرف می کند، در مغز دقیقا ثبت می شود. اگر او اشتها داشته باشد و دستگاه گوارشی اش درست کار کند، سیستم درست است. اما اگر در دستگاه گوارشی اختلالی ایجاد شود، مغز متوجه این مساله می شود. به همین دلیل بسیاری از بیماری های مربوط به روده با ترس و افسردگی همراه هستند.

تعدادی از پژوهشگران آلمانی تاثیرات مستقیم نوع غذا را بر رفتار و حالت موش های آزمایشگاهی بررسی کردند.

این محققان درتحقیق خود به این نتیجه رسیده اند که نوع ماده غذایی تاثیر مستقیم بر حال موش ها دارد.اگر این امر در میان انسان ها نیز صدق کند، این یافته ای بسیار موثر خواهد بود، زیرا می توان از این طریق با بیماری های روحی و روانی مبارزه کرد. اما از طرف دیگر، برخی پژوهشگران با این یافته های علمی محتاط تر برخورد می کنند و می گویند که این مساله به فاکتورهای متعدد دیگری بستگی دارد.

دانشمندان قصد دارند که در سال آینده تحقیقی در این مورد انجام دهند و کشف کنند که تغییرات در نوع مواد غذایی چه تاثیراتی بر مغز انسان می گذارد.


نوشته شده در یکشنبه 92/9/17ساعت 1:17 عصر توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |

 

 

نخلستان‌های شهر کاکی


 

کفشدوزک زرد!


 

پاییز در حیاط خانه‌ی ما


نوشته شده در یکشنبه 92/9/17ساعت 1:15 عصر توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |

نظر شما درباره‌ی این عکس‌ها چیست؟

نظرات خود را در قسمت «نظرات ارسال‌شده» به اشتراک بگذارید.   

 

 

وقتی به خودم جایزه دادم

پاییز رنگارنگ


 

کلکسیون ماشین‌های اسباب‌بازی


نوشته شده در شنبه 92/9/16ساعت 11:49 عصر توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |

 مردم در تمام دنیا دوست دارند خانه های زیبا داشته باشند و دکوراسیون خانه را به همین صورت درست می کنند اما هیچ کدام آن ها به اندازه مردم روستای "زالی پای" به خانه های خود اهمیت نمی دهند زیرا مردم این روستا جالب ترین خانه های دنیا را دارند.

خانم ها در این روستا همیشه وقت خود را صرف نقاشی کردن دیوار خانه می کنند و این نقاشی کردن به معنای کاری صنعتی و رنگ زدن نیست بلکه آن ها طرح های جالب و پیچیده به همراه رنگ های زنده و شاد را روی دیوار ساختمان پیاده می کنند. 

هنوز ریشه اصلی این کار مشخص نشده است اما عده ای از بزرگان روستا می گویند این رسم از زمانی آغاز شده است که اجاق ها ذغالی بود و دود آن دیوار ساختمان ها را خراب می کرد برای همین خانم ها سعی می کردند با نقاشی کردن این دود ها را از بین ببرند و بعد از مدتی به یک رسم تبدیل شد. 

در این روستا تمام خانه ها و بیشتر فضای داخلی و خارجی آن نقاشی شده است و کسی از کاغذ دیواری یا رنگ ساده در ساخمان خود استفاده نمی کند. مردم روستای "زالی پای" به نقاشی علاقه بسیاری دارند و تقریبا تمامی جمعیت آن روزی دست به قلم بوده یا هستند.

 

 

 


نوشته شده در شنبه 92/9/16ساعت 11:46 عصر توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >