سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























مختلف

 آئورت، بزرگ‌ترین سرخرگ بدن و مسؤول خون‌رسانی به بافت‌های بدن است. وقتی سرخرگی به‌ علت افزایش سن و شیوه‌ زندگی بی‌حرکت سفت و سخت می‌شود، قلب باید برای حفظ جریان‌ خون سخت‌تر کار کند. این امر به بروز فشارخون بالا، استروک و حمله‌ی قلبی می‌انجامد.
 
به گفته پژوهشگران، در حال‌ حاضر، برای اندازه‌گیری سفتی و سختی آئورت بیمار از ثبت نبض سرخرگ کاروتید در گردن و نبض رانی، استفاده می‌شود. استفاده از انگشت برای ثبت نبض آسان‌تر و تقریباً از درستی بیشتری برخوردار است. در بیماران چاق که نبض رانی به‌ سختی پیدا می‌شود، استفاده از این روش‌ مؤثرتر است.
 
این محققان اعلام کرده‌اند که با قرار دادن وسیله‌ای موسوم به ترانسدیوسر روی انگشت یا سرخرگ بازو می‌توان از تکنیک نبض انگشت finger pulse technique استفاده کرد. این وسیله سرعت حرکت نبض بین دو نقطه‌ را اندازه‌گیری می‌کند. این سرعت را در اصطلاح aortic pulse wave velocity می‌نامند. اندازه‌گیری نبض همراه با BMI بیمار و سن، نشان می‌دهد آیا آئورت سفت شده است یا نه.
 
در این بررسی گروه پژوهش دانشگاه آیوا، قدرت اجرایی این ابزار را با آزمون‌های سرعت موج نبض سرخرگ‌ کاروتید و رانی معتبر ساخته‌اند. این تست طلای استاندارد تعیین سفتی آئورت به شمار می‌آید.
 
این محققان می‌گویند: البته نتایج پژوهشی که به ‌سال ‌2010 در مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلب ‌و عروق انجام شد، حاکی از آن بود که با استفاده از سونوگرافی ساده‌ی سرخرگ کاروتید می‌توان به‌ صورتی قابل‌ توجه روش پیش‌بینی بیماری قلب را بهبود بخشید.
 
نتایج این بررسی تازه در نشریه‌ Heart and Circulatory Physiology به چاپ رسیده است.


نوشته شده در سه شنبه 92/9/26ساعت 9:9 صبح توسط مریم ذوقی| نظرات ( ) |